Traction ابزاری است برای اندازه گیری خروجی مدل کسب و کار شما. مدل کسب و کار روایتی بر خلق (creates)، اجرا (delivers) و تحصیل (captures) یک ارزش است.
نکته قابل توجه اینکه مدل درآمدی باید با توجه به مشتریان تعریف شود. به عبارتی یک معیار درست traction باید رفتار یا اعمال مشتریان را در نظر بگیرد، نه اندازه تیم، مقدار محصول یا میزان سرمایه مورد نیاز. در واقع محور عمودی منحنی هاکی استیک (hocky stick) می بایست عملکرد مشتریان شما را اندازه گیری کند.
برای یک مدل کسب و کاری موفق نامساویهای زیر باید برقرار باشند:
در واقع traction نرخی است که یک مدل کسب و کار موفق شود از طریق مشتریانش پول بسازد.
تفاوت revenue با traction:
درآمد میتواند از روش های مختلفی کسب شود در حالیکه traction درآمدی است که از رفتار یوزرها در گذشته حاصل شده است. این یوزرها راهنمایانی هستند که به عنوان شاخصی برای استخراج مسیر رشد آینده در مدل کسب و کار عمل می کنند. به طور مثال استارباکس با توجه به ترند رفتار مشتریان و فروش، دریافت که مدت زمان سپری شده مشتری در کافی شاپ با میزان پولی که آنجا خرج میکنند همبستگی دارد. به عبارتی زمان گذرانده شده با مشتری یک شاخص بر traction است.